Aannames
Before you “assume” try this crazy method called “asking”.
Veel misverstanden en miscommunicatie ontstaan door het maken van aannames. Dit uit zich bijvoorbeeld in het ‘denken’ en ‘voelen’ voor de ander. Hoe goed bedoeld ook, het zijn interpretaties van de ene persoon die niet overeen hoeven te komen met de realiteit van de andere persoon.
Als we iemand anders iets kwalijk nemen, beïnvloedt dit onze communicatie negatief, onze gevoelens en behoeften zijn dan al snel doorspekt met (voor)oordelen. Oordelen komt in vele vormen voor en draagt niet bij aan betekenisvolle communicatie, het leidt eerder tot conflicten en ruzies.
Daarentegen is het raadzamer om te kijken en luisteren naar de werkelijke waarneming (feiten) en indien wenselijk, dit beeld te completeren door middel van het stellen van (aanvullende) vragen. Een neutrale waarneming is zuiver, zonder oordeel en stimuleert de verbinding met de andere persoon.
Kleine moeite, groot plezier.
Kijktip: oordelen of …. niet?